top of page

Zamárdi


Nyaraló vázlatterve

2020


 

Sztranyák Gergely

ÉPÍTÉSZETI KONCEPCIÓ

 

Térkoncepció:

A Tulajdonos felnőtt gyermekeivel, unokáival közösen szeretné használni a nyaralót, hosszú távon két gyermeke örökli meg a házat, ezért olyan térkoncepciót kerestünk, mely egyenlően osztja meg a rendelkezésre álló teret, lehetőséget biztosítva két család számára - viszonylagos függetlenséggel - egyszerre használni a nyaralót. A közös, centrális terek a konyha, az étkező és a nappali. Egyik oldalról - a tornácon keresztül - a kert részévé válik a közös élettérnek. A tornác filterként választja le az egyébként faltól falig nyitott intimebb tereket az utcáról. A privát tér két szobából és egy hozzá tartozó fürdőszobából áll, mindez kétszer. A centrális lakótér körül szimmetrikusan helyezkedik el a két privát terület.

A vázlattervek készítése során a fedett-nyitott terek két alapvető esete, a loggia és a tornác is meg lett vizsgálva. Végül a nagyobb belső közösségi tereket engedő tornác mellett döntöttünk.

A lakóterekből közvetlenül lehet kijutni a kertbe, a parapetfal, mint határ kint és bent között, minimálisra lett szűkítve.

Építészeti megjelenés:

Az építészeti formára elsősorban a funkcióból eredeztethető szimmetria hatott. Másodsorban a Balaton építészeti múltjához való kapcsolódás. Úgy gondolom, hogy a 21. század derekán - a paradigmaváltás küszöbén - az építész akkor jár el jól, ha kapcsolatokat keres a múlttal, melyet gyakran hajlamosak vagyunk elavultnak hinni. 

Csukás István szavaival élva: "nincs elavultabb, mint a tegnapi modern".

Számomra a Balaton neoklasszicista, illetve 30-as években készült pre-modern jellegű villái ugyanúgy értéket képviselnek, mint a szocreál ideológiától mentesített építészete. Úgyszintén értéket képviselnek a 60-as évek késő modern épületei. E korszakok adják a Balaton legjelentősebb épített értékeit - a vernakuláris építészet után. 

Ennek megfelelően törekedtem egy klasszikus, de mégis visszafogott megjelenés létrehozására. A nagy, nyugodt felületeket az anyagból kifejthető "ornamentikával" oldanám fel. Az emberi érzékelés magasságában, a + 2,30 m magasságig fésűs, vagy ezzel egyenértékű plasztikus vakolatot alkalmaznánk. Az ennél magasabb felületeken egyszerűbb megjelenés is elfogadható. 

Úgy gondolom, hogy a homlokzat textúrája, tapintása, finom árnyéka, osztottsága, arányrendszere adekvát megközelítése annak az építészeti kultúrának, mely a legnagyobb közös nevezőt képviseli még ma is társadalmunkban és magába foglalja azt a kézműves jelleget, melyet az alábbi pár fonyódi villa is képvisel.

bottom of page